Když je blog v provozu dlouhá léta, může se stát, že jeho příspěvky budou časem stereotypní a budou stále ve stejném duchu. Např. My vám poskytneme nejlepší služby. Jen naše zboží je to nejlepší. Jen u nás dostanete co potřebujete.
Stejný styl, stejné vyznění, stejný výsledek. Čtenáři skenují obsah bez toho, aniž by četli a psaní příspěvků na blog se stává nudným procesem, který někdo splní a v tom dobrém konci dostane i zaplaceno smluvenou odměnu (pokud to v roli zaměstnance ve firmě nedostal jako povinnost).
Pojďme si ukázat, jak tomuto nešvaru mnoha blogů zabránit a jaké typy příspěvků můžete na svůj firemní nebo soukromý blog dát.
Tak co s tím? Jaké typy příspěvků pro blog jsou nejlepší?
Aby byl příspěvek pro čtenáře zajímavý, musí mít pro něj hodnotu. Musí obsahovat informace, které aktuálně hledá nebo považuje za důležité. Třeba hodnocení výrobku nebo služby. A právě od těchto hodnotných informací se můžou odrazir typy příspěvků, které na blogu můžete mít.
Typ č.1: Návody
Zřejmě nejvyhledávanějšími typy obsahu na internetu jsou návody. Od doby, kdy se uživatelé internetu naučili zadávat do vyhledávačů otázky, naučili se autoři blogů na tyto vyhledávací otázky odpovídat návody.
Nadpisy takových příspěvků většinou začínají otázkou jak. Například „Jak obarvit vajíčka na velikonoce bez použití chemických barev.“. V příspěvku pak autorka/autor může použít číslovaný seznam s konrétním popisem jednotlivých kroků návodu.
Pokud ale rádi natáčíte videa, je mnohem lepší natočit praktické video, které častokrát i bez zvuku řekne mnohem víc než stovky slov v návodu.
Příklad: jeden z mnoha příkladů najdete na mém obsahovém blogu, kde píši příspěvky o tvorbě webů na redakčním systému WordPress – Jak vybrat a nainstalovat plugin do redakčního systému WordPress.
Typ č.2: Checklisty
Podobně jako návody, i checklisty patří k návodným typům obsahu. Čtenář v nich najde seznam kroků, které by měl vykonak pro zlepšení své situace.
Častokrát se také vidět, že v příspěvku jsou zmíněny např. první čtyři body checklistu a zytek je k dispozici v PDF souboru po zadání e-mailové adresy. Chceklisty se tak staly spolehlivým způsobem, jak vytvářet databázi potencionálních klientů nebo budoucí členské základny/komunity.
Typ č.3: Recenze
Recenze jsou příspěvky, které posuzují vlastnosti daného produktu nebo služby ze všech možných úhlů. Dříve se publikovali převážně v odborných časopisech. Tyto recenze mají za účel nejen informovat čtenáře o vlastnostech produktů/služeb, ale taky nalákat k jejímu nákupu.
Recenze se často stávají silným nástrojem blogu, který je součástí e-shopu nebo katalogu produktů. Píší je blogeři, nahrávají YouTubeři. Pozor na to, pokud jste vy sami poskytovateli služeb nebo prodejcem produktu – je zcestné, aby jste recenzi psali vy sami. Čtenáři by vás mohli obvinit z neobjektivity.
Příklad: přečtěte si mou recenzi na knihu CSS moderní layout: Kniha, která nesmí chybět ve vaší dev knihovně.
Typ č.4: Případové studie
Případové studie poskytují příležitost, jak dát svým potencionálním klientům vedět, jak jste s pomocí svých dovedností a svých kolegů ve firmě vyřešili situaci/problém, se kterým za vámi nový nebo stávající klient přišel.
Součástí každé případové studie by mělo být představení klienta, problém který řešil a tzv. bod zlomu. To znamená situace, která donutila klienta oslovit vás. Poté by měl následovat popis, jak jste klinetovi pomohli.
Typ č.5: Rozhovory
Pokud znáte ve svém oboru mnoho kvalitních odborníků, kteří pravidelně publikují odborné články nebo působí na veřejnosti, můžete je požádat o rozhovor pro váš blog.
Pamatujte ale, že na rozhovor se musíte řádně připravit. Udělat si rešerže o tématu, které chcete v rozhovoru probrat a zjistit zi i ty nejmenší detaily o tom, koho chcete zpovídat.
Je důležité zvážit, zda bude rozhovor ve formátu psaného příspěvku, zvukového podcastu nebo videa, které můžete do příspěvku společně s přepisem rozhovoru umístit. Rozhovor je náročná disciplína, proto se na to řádně připravte.
Typ č.6: Často kladené otázky
V každém oboru se vyskytují tzv. často kladené otázky, známé pod zkratkou FAQ (Frequently Asked Questions). Jedná se o příspěvek obsahující otázky a odpovědi, které jsou pro daný obor tipické a aktuální.
Příspěvek se může stát součástí vaší znalostní databáze, nápovědy nebo může být součástí vašeho chatbota. Při psaní příspěvků dbejte na aktuálnost otázek a umístění odkazu na příspěvek ve struktuře vašeho webu, např. v zápatí webu.
Příklad: jako příklad bych vám chtěl ukázat úvodní stránku tohoto webu. Ve spodní části najdete seznam často kladených otázek, které se týkají služeb pro mé zákazníky.
Typ č.7: Kontroverze
Podobně jako ve společnosti, i na blogu přitahuje kontroverze pozornost a častokrát přitahuje lidi emotivní, se silnou touhou k vyjádření v komentářích pod příspěvkem.
Pokud tedy chcete jít cestou kontroverze, například pro zvýšení návštěvnosti blogu, buďte připraveni na to, že vaši čtenáři budou reagovat. Když jsem se svým psaním začínal, napsal jsem příspěvek o tom, proč nemám rád veganství/vegany (tehdy jsem byl vegetarián). Po zveřejnění příspěvku na toto výbušné téma se na mě sesypalo asi 300 lidí v komentářích začali mi vyvracet můj postoj. Někteří byli vulgární. Byl to fakt nářez.
Pokud se tedy chystate vyjádřit opravdu ke kontroverzním tématům, připravte se na to.
Typ č.8: Ultimátní příručky
Vaše odbornost se dá vijádřit mnoha způsoby. Můžete točit videa, podcast nebo prostě psát. Pokud vás opravdu baví ta poslední varianta, napište ultimátní příručku s tématem vašeho oboru. Podívejte se na problematiku ze všech možných úhlů a myšlenky sepište třeba do e-booku.
Ultimátní příručky mají tu výhodu, že oproti některým příspěvkům jdou oprvdu do hloubky tématu a méně znalým uživatelům mohou pomoci pochopit doposud neznámé skutečnosti.
Dobře napsané ultimátní příručky můžete později spojit dohromady a vydat třeba placenou knihu, kterou můžete následně prodávát jako jeden z mnoha digitálních produktů.
Typ č.9: Mýty vs. fakta
tyto dva protilehlé světy – fakta vs. mýty – jsou skvělým tématem pro příspěvky. Můžete tak na základě vlastní odbornosti vyvrátit mnoho nesmyslných mýtů, které laická veřejnost častokrát opakuje bez odborných znalostí.
To, co je v tomto formátu příspěvku nejdůležitější, jsou zdroje informací, které jste použili při vyracení mýtu. Nezapomeňte proto tyto zdroje řádně uvést v příspěvku. Na konci, nebo rovnou v místě, kde se o faktech zmiňujete.
Typ č.10: Používané nástroje/služby
Při své práci jistě používáte mnoho služeb/nástrojů, které vám usnadňují práci a šetří čas. Pokud nepracujete v on-line prostředí, mohou to být i nástroje off-line.
Zkuste tedy napsat příspěvek o tom, proč je pro vás používání nástroje/služby dobré, co považujete za přínos a proč jej doporučujete ostatním. Tento formát se hodně podobá recenzím, je však mnohem kratčí a nejde tolik do hloubky jako recenze.
Typ č.11: Nejlepší zdroje pro sledování
Informací na internetu je mnoho a ve všech podobách. Ať už na sociálních sítích (na profilech odborníků nebo stránkách firem), blogových článcích, YouTube kanálech nebo rozesílaných newsletterech.
Proto je dobré svým čtenářům jednou za čas dát vědět, co/kdo je pro vás inspirací. V příspěvku můžete zmínit její/jeho jméno, odbornost, odkaz na web/blog/YouTube kanál a stručně napsat, proč a čím vás inspiroval/la. Pro doplnění neuškodí ani screenshot jeho profilu na soc. sítích.
Příklad: v mých začátcích tvorby/správy webů mě hodně inspiroval blog wpbeginner.com, kde jsem našel mnoho skvělých návodů a postupů. Web je v angličtině a jeho autorem je Syed Balkhi (a jeho firemní tým).
Typ č.12: Infografiky
Standardním příspěvkem na bloku je text. Pokud už je ale textu moc, můžete obměnit formát a veškěré informace můžete vyjádřit graficky, v tzv. infografice.
V ní, s pomocí různých ikon, grafů, seznamů a ilustrací ukázat informace, které by jinak v textu vizuálně zanikly. Myslete ale na to, že infografiky se dělají ve vysokém rozlišení a je zapotřebí mít k dispozici zkušeného grafika, který váš nápad dá dohromady.
V ní, s pomocí různých ikon, grafů, seznamů a ilustrací ukázat informace, které by jinak v textu vizuálně zanikly. Myslete ale na to, že infografiky se dělají ve vysokém rozlišení a je zapotřebí mít k dispozici zkušeného grafika, který váš nápad dá dohromady.
Příklad: pokud si nedokážete představit, jak by infografika měla vypadat, nahlédněte na web nejinfografiky.cz, kde jich najdete obrovské množství, na různá témata a roztříděné do kategorií.
Typ č.13: Srovnání produktů/služeb
Pokud má vaše služba nebo produkt jeden nebo dva silné konkurenty, můžete v příspěvku vytvořit tabulku s výpisem vlastností a zvýraznit ty, které váš produkt reálně převyšuje nad ostatní.
Kromě zmíněných vlastností je také dobré a vhodné porovnat ceny, typy licencí nebo poplatků případně upozornit na sezonní slevu. Tento text doplňte relevantními obrázky, v případě digitálních produktů např. screenshoty (ebooky, členské sekce atd.).
Příklad: dobrým příkladem srovnávacího příspěvku je porovnání dvou WordPress pluginů pro nastavení SEO na webu – RankMath SEO vs. Yoast SEO zveřejněný na webu Kinsta.
Typ č.14: Problém/řešení
Ať už se věnujete vaření, nebo příspěvkům na sociálních sítích svého klienta, určitě jste narazili na problémy, které klient neuměl vyřešit, případně jste vy sami pátrali po tom, jak situaci vyřešit. A jistě jste našli buď návod, nebo příspěvek, v němž tu samou situaci řešil autor blogu.
Tyto příspěvky jsou podobné návodům, avšak měly by být spíše stručnou a rychlou pomocí na vyřešení konkrétního problému.
Typ č.15: Průzkumy/ankety
Průzkumy jsou pro blog doplňujícím obsahem, který není zase tak populární jako návody nebo recenze. Oproti tomu kvalitně nastavená anketa s dobře položenými otázkami je skvělým způsobem, jak zapojit čtenáře do akce.
Pokud nevíte, na co se zeptat, ptejte se své linky podpory, která je v přímém kontaktu s vašimi klienty. Pokud nemáte help linku, čerpejte z poznámek ze schůzek se svými klienty.
Typ č.16: Příspěvky jiných autorů
Vzájemná spolupráce vždy obohatí blog a jeho obsah. Pokud plánujete se svým blogem víc než jen občasné přispívání, zvažte možnost přibrání do týmu profesionály, kteří pro vás o daném tématu budou psát.
Dobrým způsobem, jak zvýšit návštěvnost svého blogu jsou quest posty, česky řečeno příspěvky jiných autorů na stejné téma, o kterém píšete vy. A v čem jsou výhody tohoto formátu?
Jiný styl psaní
Každý autor má jiný styl psaní a sdělení informací. To může pomoci osvěžit váš obsah, který se po dlouhém provozu může zdát čtenářům stereotipní.
Odkazy na jiných webech
Spolupráci s jiným autorem si můžete domluvit tak, že on na svém blogu vytvoří zkrácenou verzi příspěvku s odkazem na celý text na vašem webu. Získáte tak relevatní zpětný odkaz na váš web.
Sdílení na sítích
Autor může příspěvek sdílet na svých profilech sociálních sítí a odkaz na váš web se tak může dostat mezi větší skupinu čtenářů, než doposud.
Typ č.17: Aktualizace služeb/produktů
Podobně jako recenze produktů/služeb, jsou i aktualizace důležitou součástí firemního blogu. Nejen že svým čtenářům shrnete informace o tom, co je nové, ale připomenete jim, jaké služby poskytujete, případně, jaké produkty máte dostupné na e-shopu.
Každá aktualizace by měla být popsána v samostatném příspěvku, v němž zmíníte číslo a datum aktualizace a co daná novinka/aktualizace řeší nebo jaké funkce do vašeho produktu/služby přibily.
Pár slov na závěr
Prokrastinace je zabijákem kreativity. Nudné čtení a stereotip je zase zabijákem každého textu na blogu. Využijte možnosti mněnit nejsen tempo psaní, ale i styl příspěvků na blogu. Nikdy ale nezapomeňte na 4 pilíře pro obsah blogového příspěvku.
A to je pro tuto chvíli vše. Pokud by jste potřebovali pomoci se svým blogem, jeho založením nebo naplněním obsahem, najdete mě na profesní síti LinkedIn nebo na Facebooku jako správce skupiny WordPress CZ/SK – Lekce pro začínající uživatele.