Až nad blogem přemýšlíte soukromě, nebo jako nástroj pro svůj business, tím nejdůležitějším by pro vás a vaše čtenáře měl být obsah. To je to, proč se lidé vracejí na ten samý web a zvyšují jejich majitelům hodnocení domény a návštěvnost webu.
Obsah je to tajné kouzlo, které mnozí blogeři často opomíjejí, přesněji řečeno, jeho kvalitu a způsob podání. Zrovna nedávno jsem se přesvědčil, že i technická příručka o CSS layoutech může být vtipně napsaná a právě díky tomu ji chci číst dál.
A právě to je ten klíč k úspěchu, který většina autorů potřebuje. Cílem psaní je tedy nejen vlastní potěšení/zábava, ale taky to, že čtenářům dáte to, co hledají. Třeba právě vtipně napsanou technickou příručku.
Ano, obsah. A co dalšího je důležité?
Jak říká známá poučka marketérů, obsah je král a prodává. Nakonec, dobře popsaný kvalitní produkt se prodává mnohem snadněji, než produkt s opsaným textem z příručky správného použití.
Kromě samotného obsahu je tu ale ještě pár věcí, které vám v budování úspěšného blogu pomohou:
Design
Přehledný a vzhledově poutavý design webu skvěle doplní váš vypiplaný text. Nemusí se nutně jednat o draze naprogramovanou šablonu, která vás bude stát polovinu vašich úspor. Mnohdy stačí i základní šablona WordPressu, který je zdarma. Nicméně třeba u těchto šablon je dobré počítat s cílenými úpravami.
SEO
Myšlenka, že dobrý obsah si uživatelé najdou sami, je už zastaralá. Dobrý obsah je zároveň dobře optimalizovaný. A to jak pro uživatele, tak pro vyhledávače,a to především přes klíčová slova pro téma, o kterém píšete.
Sociální sítě
Stejně jako vyhledávače, i sociální sítě mohou upozornit na váš obsah blogu. Buďte aktivní nejen na sociálních sítích, ale i v komentářích. Pamatujte ale na pravidla skupin, A druhá věc – mějte na paměti, že pokud nebudete vytvářet užitečný obsah, tato aktivita pro vás nebude mít význam.
Monetizace
Zpeněžení svého obsahu je snadné. Umístíte na svůj web reklamu, nejlépe takovou, která souvisí s obsahem vašeho webu a její zobrazováním nebo přímo proklikem uživatelů můžete začít vydělávat. Ale pozor, nezapomeňte! Obsah je král, ne reklama.
Jak vidíte sami, kromě samotného textu příspěvků vám pomohou v budování blogu i další, důležité věci. A pokud se ptáte, zda na nich opravdu záleží, tak odpovídám jednoznačně: Ano, záleží.
Teď, když jsme si vysvětlili, co nám pomáhá, i když na vedlejší koleji oproti obsahu, podívejme se na ty čtyři pilíře kvalitního obsahu blogového příspěvku, který se při dodržení těchto pravidel může stát virálním.
Pilíř č.1: Buďte extrémně užiteční
Jak už jsem se zmínil na začátku, prvním pilířem vašeho blogu musí být obsah a jeho užitečnost pro čtenáře. Pokud budete psát o své včerejší snídani a vaše cílové publikum bude zaměřené na mobilní telefony, asi je svým novým příspěvkem nezaujmete.
Z výše zmíněného taky plyne, že v ideálním případě by se na jednom blogu neměly míchat rozdílná témata, která spolu nesouvisí. Snadno může dojít ke zklamání čtenáře, který se příště nemusí vrátit právě proto, že již dopředu bude očekávat nerelevantní obsah.
A věřte, že zklamaný čtenář je někdy mnohem horší, než hejtr na sociálních sítích. Proto by jste každý příspěvek měli psát tak, aby byl tou nejlepší odpovědí na dané téma.
Pilíř č.2: Pište skvělé titulky
Druhým pilířem vašeho obsahu by měl být titulek. Je to zároveň i první příležitost, jak upoutat pozornost budoucího čtenáře. Bylo by hloupé ji promarnit nerelevantními slovy.
Pokud se naučíte svými titulky upoutávat pozornost a zároveň v nich neslibovat modré z nebe, které pak svým textem nezajistíte, určitě máte z části vyhráno. Čtenář se chytne a dostane se na příspěvek s obsahem.
Nedílnou součástí titulku jsou klíčová slova, která pomohou vyhledávačům přiřadit k danému titulku/obsahu relevatní vyhledávací výrazy ze své databáze. Z toho plyne i vyšší návštěvnost z výsledků vyhledávání, tzv. SERPu.
Pilíř č.3: Umožněte skenování příspěvku
Každý obsah, ať už se jedná o noviny, příspěvek na blogu nebo časopis, musí mít svou strukturu, která usnadňuje čtení. A právě promyšlená struktura obsahu umožňuje čtenářům tzv. skenování obsahu. A to by mělo být vaším třetím pilířem.
Skenování příspěvku znamená, že čtenář v rychlosti přeskakuje obsah s odstavce na odstavec, z nadpisu na nadpis a mnohdy vnímá pouze zvýrazněné části bez toho, aniž by znal kompletní obsah a kontext. Častokrát tak dělá nevědomky, ze zvyku.
Pilíř č.4: Pište jednoduchým a svěžím stylem
Posledním pilířem vaší tvorby by měla být lehkost a stručnost vašeho psaní. Pokud to téma dovoluje, nepoužívejte dlouhá rozvinutá souvětí. Kratší a jednodušší věty se čtou lépe a snáze se chápe kontext vět.
Dobrým zvykem před konečným zveřejněním obsahu příspěvku je, když si jej nahlas přečtete. Pokud se při čteni nijak výrazně nepozastavíte nad tím, jak jste to v té větě vlastně mysleli, jste na dobré cestě.
A nadběhnete si tak i vyhledávačům, jako je Google nebo Seznam. Stručný text se jim lépe indexuje a lépe se jim k obsahu přiřazují relevatní vyhledávané fráze nebo klíčová slova.
Nevíte zatím, jak založit blog?
Chcete odstartovat psaní pro nový blog a nevíte si rady s jeho založením? Nevadí, sepsal jsem pro vás kompletní příručku s názvem Jak založit blog – Kompletní příručka tvorbou a spuštěním.
Pár slov na závěr
Možná si říkáte… „Ale to už přece ví každý, ne?“. Ano, víme to všichni. Odpovězte si sami, zda jsou tyto čtyři pilíře součástí obsahu vašeho blogu. Podívejte se, zda opravdu přivádí uživatele, zda je pro vaše čtenáře opravdu užitečný a zda je jeho SEO opravdu dobře nastavené.
A když už jsme u toho… Máte svůj blog? A mohl bych si jej přečíst? Klidně mi hoďte link s krátkým popisem do komentářů. Rád se na něj podívám.