miroslavbartik.cz

Tvorba a správa WordPress webů

Jak založit blog – Kompletní příručka tvorbou a spuštěním
Takže jste se rozhodli založit blog a nevíte, jak správně postupovat? nevadí. Provedu vás celým procesem tvorby a spuštěním.

Ať už blog zakládáre z jakéhokoliv důvodu, musím vám gratulovat. Psaní příspěvků je jeden z oblíbených způsobů, jak upozornit své okolí na to, co zrovna děláte a čím se vaše mysl zaobírá.

Aby ale tato snaha měla svůj význam a vás to brzy neomrzelo, doporučuji si vše dobře naplánovat. Stanovit si cíl a po malých cílených krocích jej dosáhnout.

V příspěvku najdete kompletní popis toho, co musíte udělat, aby jste spustili osobní nebo firemní blog.

Proč si založit blog?

Důvodů, proč začít pravidelně psátpříspěvky může být mnoho. Blog můžete pojmout různě, třeba jako nástroj propagace. Nebo jen chcete říct ostatním, co jste zažili na svých cestách kolem světa případně jim ukázat, co se vám povedlo upéct o víkendu.

Může se taky ale jednat o hezkou příležitost ke zvýšení vašich příjmů, a to hlavně v případě, že zamýšlíte spustit e-shop nebo affiliate blog.

Nejčastější důvody, proč se lidé spouští do pravidelného psaní

$

Pravidelný finanční příjem

Svým pravidelným a cíleným psaním si můžete také přividělávat, a to mnoha způsoby. jedním z nich je zobrazování reklamy. nebo třeba affiliate odkazy, za jejichž návštěvu / nákup na cílovém e-shopu obdržíte provizi.
$

Budování publika

Pravidelné psaní můžete také vzužít pro zvýšení počtu svých sledovatelů, ať už na blogu nebo přidruženém YouTube kanále. Stále ještě platí, že čím vyšší máte publikum, tím vyšší hodnotu mají vaše příspěvky.
$

Lákadlo pro poteciální zákazníky

Své psaní můžete využít také k propagaci svým produktů na e-shopu. Můžete psát recenze, hodnocení nebo popis a důvody, proč by zákazníci měli využivat vaše služby.
$

Osobní vyjádření spisovatelského umu

Nebo s pomocí vašeho psaní můžete vyjádřit svůj osobní názor na dění ve společnosti. nebo si vést cestovatelský deník. Využití v osobním životě je v podstě neomezené.

Můžu si blog založit úplně zdarma?

Ano, můžete. Nicméně ono zdarma má své nevýhody, které stejné dříve nebo později budete muset řešit.

Většina platforem, které fungují zcela zdarma neposkytuje možnost vlastní domény a vynucují si reklamy ve vámi vytvořeném obsahu. Častokrát je také omezen prostor na hostingu nebo omezený traffic pro běh webu. U mnoha poskytovatelů nemáte přístup na FTP ani do plné administrace pro úpravu technických parametrů.

Pokud i přes tyto značné nevýhody chete využít bezplatné platformy pro své osobní účely bez toho, aníž by jste mysleli na výdělek nebo budování reputace, určitě je to vhodné řešení. Můžete k tomuto účelu využít např. platformu wordpress.com nebo blogger.com.

Kromě dvou zmíněných platforem je také k dispozici redakční systém WordPress (na kterém běží celý tento web). Ten je také zdarma, ale narozdíl od zmíněných plaforem pro svůj chod potřebuje doménu a hosting. Ty můžete sehnat také zdarma, ale se stejnými nevýhodami, jako u zmíněných platforem.

Jak založit blog v 8 krocích

Může se vám nyní zdát, že zprovoznit blog může být opravdu těžké a že nejste technický typ, který to nezvládne. Není to tak. Založení blogu je opravdu jednoduché a shrnul jsem to do následujících 10 kroků.

Těchto deset kroků vás přivede k fungujícímu blogu. Nemusíte se jich bát. Jejich provedení je snadné. K tomu, aby váš blog fungoval dlouhodobě a pomohl vám ve vašem úsilí, je dobré mít plán a značnou dávku vaší vytrvalosti.

Krok č.1: Výběr tématu

Nejste si jisti tím, o čem chcete psát? nemáte představu o tom, co zajímá lidi ve vašem okolí nebo v oboru, ve kterém podnikáte? K určení tématu existují vesměs dva klíčové přístupy:
$

Osobní zájem

Tento přístup se hodí vesměs pro soukromé deníky. Můžete v něm sepisovat osobní názory nebo pocity. Můžete komentovat dění ve společnosti nebo informovat své publikum o tom, co se děje ve vašem okolí.
$

Zájem klíčové skupiny

Tento přístup se víc hodí pro odborníky a e-shopy. Jeho cílem je napsat příspěvky k odborným tématům/službám/produktům. Takové příspěvky obsahují cílená klíčová slova, která v daném oboru přitahují pozornost.

Ideální situace pak nastane, kdy najdete takové téma, které se stane průsečíkem obou přístupů. Je pak větší pravděpodobnost, že zaujmete svým psaním mnohem větší skupinu lidí.

S vyšší návštěvností také souvisí možnost blog zpeněžit například zobrazováním reklamy nebo umístěním affiliate odkazů, z kterých máte smluvenou provizi.

Jaká témata jsou nejžádanější?

Mezi nejžádanější témata pro psaní blogu jsou ta, která se nás osobně přímo týkají, to znamená jídlo, zdravý životní styl, moda, finance, sport nebo technologie.

Přesnější odpověď je však potřeba hledat v nástrojích jako je Google Trends. V něm si můžete prověřit hledanost klíčových slov, která se týkají vybraného tématu.
S výběrem tématu pro váš blog vám pomůže nástroj Google Trends

Na obrázku je hezky vidět, že témata mohou být také sezonní záležitostí, jako například velikonoce. V grafu je vidět, že zájem o téma vzrůstá v období, kdy jsou velikonoční svátky. Pak zájem o téma opět klesne.

Pokud si tedy svým výzkumem témat určite to, o kterém chcete psát, je dobré prozkoumat téma hlouběji, nejlépe přes vyhledávače (Google a Seznam) nebo přes sociální sítě (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest). Hledejte následující:
$

Existují další blogy na vybrané téma?

$

Existují tématické skupiny na sítích (hlavně Facebook)

$

Existují významné osobnosti, které o tématu často mluví?

$

Existují významné knihy s tímto tématem?

Pokud jste si po průzkumu na tyto otázky odpověděli ano, pak jste na správné cestě, protože to znamená, že pro dané téma existuje velké publikum, pro které můžete psát.

S tématem pro vaše psaní úzce souvisí také název vašeho budoucího blogu. Proto vybírejte uvážlivě a pamatujte na to, že jakmile si název/doménu zvolíte, později je těžké jej změnit.

p

Výběr názvu / domény blogu

Pokud potřebujete podrobněji poradit s názvem / doménou, můžete si přečíst příspěvek 11 tipů pro jednoduchý výběr domény, který jsem nedávno zveřejnil na svém obsahovém blogu
Pokud jste si tedy vybrali vaše téma a název, pojďme si ukázat, jak vybrat správnou platformu.

Krok č.2: Výběr platformy

Jak už jsem se jednou zmínil, platforem pro pravidelné psaní v on-line prostoru je mnho. Mohl bych vám vypsat mnho z nich, shrnout do pár vět jejich výhody a nevýhody. Tohle ale přeskočím a rovnou vám doporučím tu nejlepší – a tou je WordPress se samostatnoudoménou/hostingem.

Možná se ptáte, proč zrovna WordPress. Je to hlavně z těchto důvodů:

$

je zdarma

$

je v českém jazyce

$

snadná instalace/nastavení

$

je rozšířitelný s pomocí pluginů a vzhled můžete zvolit správnou volbou šablony

$

má celosvětovou komunitu uživatelů

WordPress není žádný amatérský projekt, který by si někdo „šmudlal na koleni“ ve svém pokojíku. Stojí za ním společnost Automatic a její vývojáři, včetně mnoha příspěvovatelů z celého světa.

Pojďme si tedy ukázat, jak tetnto redakční systém dostaneme na hosting, jak jej nainstalujeme a pustíme do on-line světa.

Krok č.3: Instalace / nastavení redakčního systému WordPress

Existují dva způsoby instalace redakčního systému WordPress na zakoupený hosting. Já vám v tomto příspěvku ukáži jen jeden, ten nejjednodušší. Tím je instalace přes hosting. Pak ještě existuje ruční instalace přes FTP, ale to je postup spíš pro pokročilejší uživatele.

Pro ukázku instalace jsem si zvolil hosting cesky-hosting.cz, jejichž proces registrace/instalace WordPressu je jeden z nejjednodušších, který znám. V prvním kroku si musíte ověřit, zda je vámi zvolená doména volná.

Pro nový blog na WordPressu budete potřebovat doménu a hosting.

V druhém kroku budete zadávat své sobní údaje, jako je jméno/příjmení a ostatní osobní údaje. V případě registrace na firmu také IČO/DIČ a další údaje o firmě.

Registrace hostingu se nemusíte bát, je to snadné a rychlé.

Po dokončení registrace vám do zadaného e-mailu příjdou přístupové údaje k vašemu účtu a přístupové údaje k FTP účtu a databázi. Obojí je zapotřebí k instalaci WordPressu. Váš účet však budeplně aktivní až po zaplacení vystavené faktury (bude automaticky zaslána do e-mailu).

miroslav bartik blog hosting instalace miroslavbartik.cz

Po přihlášení do vašeho užvatelského účtu můžete rovnou přejít na hlavním panelu na záložku aplikace, kde máte k dispozici výběr různých platforem k provozu blogu, e-commerce, diskuzních for atd. Z nabídky vyberte tu poslední nazvanou WordPress.

Instalovat můžete spoustu platforem. Pro správu obsahu - blogu - však z vlastní zkušenosti doporučuji WordPress

V posledním kroku instalace si zvolíte doménu (je možnost instalace na subdoménu v případě, že ji máte vytvořenou) a nastavit si email pro zaslání přihlašovacích údajů do administrace WordPressu.

V e-mailu pak najdete jméno a heslo pro přihlášení do administrace nově nainstalovaného redakčního systému. V administraci již bude nastavena čeština, takže orientace bude snadná. V tuto chvíli by jste již mohli začít psát příspěvky. Doporučuji ale ještě chvili počkat a podívat se v administraci do nastavení vzhledu a pluginů.

p

Nabídka - Český hosting

Pokud si zaregistrujete doménu/hosting přes odkazy v tomto příspěvku, získám malou finanční odměnu za doporučení. Berte to prosím jako malou odměnu za sepsání tohoto kompletního návodu.

Krok č.4: Instalace / nastavení šablony (vzhled)

Jednou z velkých výhod redakčního systému WordPress je možnost zvolit si vzhled budoucího blogu podle svých představ a potřeb. To se ve WordPressu nstavuje u položky Vzhled > Šablony.

Po instalaci WordPressu jsou k dispozici základní šablony, které můžou být již nainstalovány. Aktivní může být pouze jedna. Šablony můžeme jednoduše rozdělit na ty, co jsou zdarma (a instalují se přímo z administrace) a na placené šablony, ke kterým potřebujete placenou licenci (instalují se s pomocí zip souboru).

Šablonu pro svůj blog můžete vybrat i zdarma. Tyto šablony jsou však často omezené a vzhledově nevhodné.
p

Jak vybrat správnou šablonu?

Pokud potřebujete podrobnější informace o výběru/instalaci  šablon, přečtěte si příspěvek s názvem Jak správně vybrat a instalovat šablonu  do redakčního systému WordPress.

Poté, co si vyberete správnou šablonu pro své pravidelné psaní v on-line prostoru, je zapotřebí také stanovit si, jaké funkce jsou pro váš blog klíčové a podle toho si vybrat pluginy, Pojďme tedy na to.

Krok č.5: Instalace / nastavení pluginů (funkce)

Stejně jako vzhled, i jednotlivé funkce lze ve WordPressu různě obměňovat. Používají se k tomu pluginy s různým zaměřením. Stejně jako šablony, i pluginy můžeme zjednodušeně rozdělit na ty, co jsou k dispozici zdarma (a instalované většinou z administrace WordPressu) a na ty placené, k nimž potřebujete licenci.

Pluginy vašemu budoucímu blogu dodají potřebné funkce
p

Jak vybrat potřebné pluginy pro funkce

Pokud potřebujete poradit, jak vybrat a nainstalovat pluginy pro svůj blog, můžete si přečíst příspěvek s názvem Jak vybrat a nainstalovat plugin do redakčního systému WordPress.

Narozdíl od šablon, pluginů může být do systému nainstalováno víc. V mnoha případech je to i žádoucí. Je však potřeba myslet na to, že čím víc pluginů v administraci je, tím je větší pravděpodobnost konfliktu kodu a blog nebude fungovat podle vašich představ nebo bude úplně nefunkční. Proto volte pluginy obezřetně a opravdu jen ty, které potřebujete.

Teď, když máte připravený vzhled i funkce, je zapotřebí si ještě upravit základní nastavení blogu tak, aby vyhovovalo vašim potřebám. Tak pojďme na to.

Krok č.6: Konfigurace základního nastavení blogu

Poté, co si nainstalujete šablonu a pluginy, které potřebujete, je potřeba se podívat ještě na základní nastavení WordPressu. To najdete v pravém panelu pod položkou Nastavení > Obecné.

Kromě nastavení jednotlivých pluginů je zapotřebí nastavit i WordPress

Na obrazovce si nastavte název a popisek blogu a hlavní administrátorský e-mail. Na stejné obrazovce, ve spodní části obrazovky si nastavte jazyk administrace a nastavte si správné časové pásmo a formát data/času.

Dalším důležitým nastavením jsou tzv. trvalé odkazy a jejich formát. Aby byly odkazy na vaše příspěvky lépe zapamatovatelné a uživatelsky přívětivé, je možné je přepnout do čitelnějšího formátu.

Správné nastavení trvalých odkazů je pro budoucí blog klíčové

Přejděte tedy k položce Nastavení > Trvalé odkazy a z nabídky vyberte formát Název příspěvku.Nastavení uložte. Odteď budou vaše url složeny pouze z adresy blogu a názvu příspěvku.

Pokud jste tedy zvládli základní nastavení WordPressu, je dobré se podrobněji podívat na nastavení šablony a pluginů. Vzhledem tomu, že každá šablona a pluginy toto mají jinak, nemohu vám dát konkrétní příklad. Pokud ale potřebujete poradit, napište mi zprávu.

Kromě samotných příspěvků, které začnete pro svůj blog psát je vhodné založit tři základní stránky, a to Úvodní stránka, O mně a Kontakt. V administraci tuto možnost najdete pod položkou Stránky > Vytvořit stránku.

$

Úvodní stránka

Úvodní stránka většinou funguje jako jednoduchý rozcestník na další části blogu. Častokrát je také vstupní stránkou na profilech sociálních sítí, proto by měla mít reprezentativní vzhled i obsah.

$

O mně

Stránka, na které může každý autor říct něco o sobě, svých zájmech nebo o důvodech, proč se rozhodl začít psát. Zkuste odvyprávět svůj příběh… krátce, jasně a zábavně.

$

Kontakt

Jak sám nadpis napovídá, stránka slouží ke kontaktu s vašim publikem. Klasickým obsahem takové stránky je kontaktní formulář, který umožňuje odeslání zprávy majiteli blogu. není od věci uvést textově i svůj e-mail nebo, pokud chcete, telefonní číslo.

Jakmile budete mít tyto základní stránky a jejich obsah vytvořený, je zapotřebí vašim čtenářům usnadnit orientaci na blogu. K tomu slouží základní menu, které se většinou zobrazuje v horní části blogu a obsahuje většinou výše zmíněné stránky.

V administraci tuto položku najdete pod nabídkou Vzhled > Menu. Vytvoříte si menu, např. s názvem hlavní navigace, určíte jej jako primární menu a umístíte do něj jednotlivé stránky, které jste si vytvořili.

miroslav bartik blog wordpress menu miroslavbartik.cz

Pokud tedy máte za sebou instalaci šablony, potřebných pluginů, máte za sebou základní nastavení, stránky a navigační menu a vše se na stránkách zobrazuje tak, jak jste si představovali, je čas, začít psát.

Tak s chutí do toho.

Krok č.8: První příspěvek

Přidat do redakčního systému nový příspěvek je snadné. Tuto možnost můžete využít, když v administraci přejdete na položku Příspěvky > Vytvořit příspěvek. K samotné tvorbě však vede mnoho možností, proto uvedu základní, přes editor Gutenberg, který je základní součástí WordPressu.

Editor Gutenberg vám pomůže napsat váš první příspěvek na blog

U každého příspěvku by kromě nadpisu a samotného textu měla být stanovena také kategorie příspěvku (a nestačí jen základní nezařazeno) a náhledový obrázek (pro potřeby blogu a pro sdílení na sociálních sítích). Zmíněné náležitosti nejsou pro správný běh blogu nezbytné, ale je lepší na ně při tvorbě příspěvku myslet.

Další náležitosti dobrého příspěvku na blogu:

$

Klíčová slova

Aby váš text byl dohledatelný i přes vyhledávače, je dobré používat v příspěvku kontextově klíčová slova.A to taková, která jsou k danému tématu nejčastěji používána při vyhledávání  v daném oboru, o kterém píšete.

$

Rozčlenění textu

Aby se text lépe četl, je zapotřebí jej rozdělit na odstavce a ještě lépe nadpisy. Ty se dělí podle velikosti, od H1 (největší, hlavní nadpis) po H6 (nejměnší používaný nadpis).

$

Multimédia

Aby příspěvek nebyl poze samý text, je dobré celou strukturu „narušit“ různými tématickými obrázky, videi nebo audio záznamy (třeba podcasty). Dodáte tématu přidanou hodnotu.

$

Info o autorovi

Na konci příspěvku (nebo v bočním panelu) o sobě jako autorovi vytvořte malý medailonek, který čtenářům připomene kdo jste, čím se zabýváte a co děláte ve volném čase. Nezapomeňte přidat případné kontakty (e-mail, kontakty na soc. sítě atd.)

$

Usnadnění sdílení příspěvku

Pokud chcete, aby čtenáři váš příspěvek sdíleli, usnadněte jim tuto činnost a umístěte na začátek/konec  příspěvku tlačítka pro sdílení příspěvku na sociálních sítích.

Pokud jste dočetli pozorně až sem, gratuluji vám. Těší mě, že se chcete něčemu naučit a těší mě, že zrovna ode mně a mého příspěvku. Pokud jste narazili na něco, čemu jste neporozuměli nebo k tomu máte otázky, budu rád, když se zeptáte v komentářích, případně mi pošlete zprávu.

Často kladené otázky

Častokrát se ohledně psaní blogu narážím na ty samé otázky. Buď v diskuzích na sociálních sítích, nebo při kontaktu se svými klienty. Proto zde nastíním opravdu ty nejpalčivější.

Musím být odborníkem na dané téma, když o něm chci psát?

Jak se to veme. Ano i ne. Když jsem já začal psát svůj první tématický blog o běhu, začínal jsem a rozhodně jsem nebyl maratonec ani rychlostní specialista na krátké tratě. Pokud ale chcete psát o psychologii, odborníkem by jste měli být. Jak vidíte, záleží i na tématu, o kterém chcete psát.

Je pro psaní blogu důležité SEO?

Ano, je. Je to jeden z faktorů, který vám může mnohonásobně zvednout návštěvnost/čtenost vašeho blogu. Pokud bude obsah dobře optimalizován pro vyhledávače, bude nalezitelný i pro čtenáře.

Jak "přinutím" lidi, aby mé příspěvky četli pravidelně?

Hlavně tím, že budete příspěvky psát na téma, které čtenáře zajímat a bude pro ně dlouhodobě užitečné. A pamatujte, lidi nemůžete nutit.. pouze povzbudit k návštěvě blogu.

Můžu si blog na WordPressu zprovoznit i bez hostingu?

Ne. WordPress pro svůj správný chod potřebuje PHP (minimálně verze 7.4) a databázi, která umí s PHP spolupracovat. tyto dvě komponenty vám zajistí právě hosting.

Jaké pluginy mi doporučujete nainstalovat?

To hodně záleži na tom, jaké požadavky na funkce pro svůj blog máte. Ale obecně: myslete na zabezpečení (Wordfence), na rychlost (WPRocket), na zálohování (UpdraftPlus) a na SEO (RankMatch).

Závěrem pár slov

Spousta hlasů v on-line prostoru tvrdí, že psaní blogu je mrtvé. Tvrdí že dnešní rychlá doba a nesoustředěná společnost nemá čas a chuť číst si příspěvky na internetu. Jsem přesvědčen o tom, že je to nesmysl. Poutavý, originální a plánovaný obsah na blozích na téma, které lidi zajímá, bude vždy vyhledáván.

To, v čem já vnímám problém dnešních blogerek/blogerů je nekonzistentnost, nepravidelnost a nudné nebo neoriginální téma a jeho podání. To i mě častokrát vede pouze ke skenování nadpisů a projití zvýrazněných částí (pokud se tedy stane, že mě upoutá nadpis).

Pokud bych vám tedy měl dát alespoň jednu radu na závěr k tomu všemu, co jsem v tomto návodu napsal, byla by následující:

Dřív, než začnete psát, celý proces vzniku blogu si promyslete. Čím lepší teoretickou přípravu si uděláte, tím lepší bude váš výsledek. Uspěchaná tvorba nemá smysl.

Zaujalo vás téma psaní příspěvků? Chcete se do tématu víc ponořit a naučit se pokročilé techniky psaní příspěvků na blogu? Přihlaste se k odběru newsletteru.

Black Minimalist Digital Marketing Agency Facebook Post miroslavbartik.cz

Newsletter

Komentáře k příspěvku

Váš názor je pro mě velmi důležitý. Věřte ale, že i protichůdný názor se dá vyjádřit slušně. Z tohoto důvodu jsou komentáře moderovány.