Často kladené otázky

Kolem tvorby webů na redakčním systému WordPress vzniká mnoho opakovaných otázek. Tato stránka vám může pomoci s nalezením odpovědí. A pokud jste odpověď nenašli, napište mi zprávu.

Témata otázek

Ano, WordPress je opravdu zdarma a za jeho poskytnutí neplatíte nic. To, s čím je však potřeba počítat, jsou práce kolem něj, např. provoz domény/hostingu. Tyto služby jsou zpoplatněny a bez nich se provoz webu neobejde.

Je jednoduchý na obsluhu, v českém jazyce a je zdarma. Těch důvodů je fakt mnohem víc, ale tyhle jsou za mě nejdůležitější. Další si můžete přečíst v příspěvku na blogu.

Ano, jde. Nicméně některé nápady jsou natolik komplikované/komplexní, že nelze doporučit jejich realizaci na WordPressu. Nejen kvůli jejich složitosti (třeba kvůli komplikovanému napojování na služby třetích stran..) ale také dlouhodobé stabilitě a udržitelnosti (aktualizace atd.)

WordPress.org nabízí ke stažení instalaci CMS WordPress s tím, že si hosting a doménu zajistíte sami a WordPress jako takový si také nainstalujete/servisujete sami. Nejste ničím omezeni. Služba wordpress.com funguje přesně naopak. Za poplatek vám zajistí prostor, kde máte WordPress již nainstalovaný a nemusíte řešit technikálie. Funkce jsou však omezeny tím, jaký platební plán si zvolíte.

Ano, má, ale jsou relativní vůči projektu, který plánujete. Pokud bych zmínil nevýhody technického rázu, je to např. struktura databáze, která komplikuje tvorbu vlastních, specifických nastavení, zvláště ve spojení s WooCommerce. Nebrání to tvorbě webů/e-shopů, ale je to složitější. Víc si můžete přečíst na mém blogu.

Barvy webu jsou to poslední, co by vás mělo při tvorbě webu mělo trápit. Jsou součástí brand manuálu, který tvoří graficky na základě sady otázek o vaší cílové skupině a průzkumu trhu. Takže nejprve brand, pak jeho jednotlivé části..

Pokud chcete zachovat autentičnost svého obsahu, určitě jsou lepší vlastní fotografie. Ale nechte je nafotit profesionálním fotografem, určitě je nefoťte sami na telefon. Poté si fotografie nechte optimalizovat pro umístění na web (formáty webp a avif)

Ano, možné to je, ale rozhodně doporučuji asistenci zkušeného copywritera/copywriterky. Psát dobré texty, které nebudou plné chyb a překlepů není snadné, zvláště zapojí-li se do toho souhrn klíčových slov a frází. AI sice pomůže, ale i to je o dovednostech, jak s textem, tak AI.

Ano, pomůže. Ale je potřeba mít se trochu na pozoru. Protože AI odráží schopnosti zadavatele. Jinak řečeno, zadáte-li špatný promt, dostanete špatnou odpověď/výsledek. Chcete-li do svého workflow zakomponovat nástroje AI, naučte se s ní nejprve zacházet. A nezapomeňte, AI je skvělý pomocník, ale špatný pán.

Jak se v IT s oblibou říká, „to záleží“. Pokud máte statickou osobní vizitku, tak asi ano. Pokud tedy budete dodržovat pravidla osobní bezpečnosti v online prostředí. V případě členských sekcí, e-shopů a rozsáhlejších projektů je to ale nereálné. Potřebujete kvalitní hosting, specifické nastavení oprávnění účtů, pravidelné skenování a sledování stavu webu atd.

Servis WordPress webu je specifická činnost, na kterou potřebujete odborné znalosti z mnoha oborů. Pokud tyto znalosti nemáte, nebo nemáte alespoň základní technickou zručnost, přenechte servis webu lidem, kteří se na tuto činnost soustředí. A vy se zaměřte na své klienty a cílovou skupinu vašich služeb.

Jako první bych kontaktoval webhosting a zjistil, zda je nezajišťují oni a pokud ano, zjistil bych v jaké frekvenci je dělají a jakým způsobem dochází v případě potřeby k obnově ze zálohy. Pokud je hosting nedělá, máte dvě možnosti: přesunout web na jiný hosting, nebo si zálohování zajistit po vlastní ose, třeba s pomocí pluginu UpdraftPlus.

Servis WordPress webu není pouze o zálohování webu, i když je jeho nedílnou součástí. Patří k tomu také monitoring dostupnosti, pravidelné aktualizace jádra WordPressu, šablony a pluginů. Tato činnost někdy zabere spoustu času a je lepší, když ji dělá někdo, kdo s tím má letité zkušenosti.

Hlavní rolí dohledu nad projektem je pohlídat termíny, rozpočet a přehlednou komunikaci v projektovém týmu. Pohlídat správné splnění jednotlivých úkolů vůči požadavkům

Jako první si vás vyslechnu (s největší pravděpodobností on-line, pokud nejste z Brna nebo nejbližšího okolí) abych věděl, co potřebujete a jakým způsobem nad spoluprací uvažujete. S pomocí specifických otázek zjistíme, zda se shodneme na představě o spolupráci. Pokud ano, stanovíme si postupně jednotlivé kroky spolupráce.

Na to nelze jednoznačně odpovědět. E-shop může mít totiž mnoho funkcí, design na mírů nebo specifické nastavení dopravy, skladového hospodářství nebo dopravy, které může být komplikované na realizaci. Je proto nutné počítat s tím, že realizace zabere spoustu času a specifické požadavky na odborné znalosti a cena se tudíž nedá odhadnout předem. Ale obecně, cena se pohybuje od 40 000 Kč víš.

Pokud se jedná o tvorbu webu, jedná se o plánování, návrh a realizaci webu. Tato tři témata mají mnoho podtémat a úkolů. Vždy se to ale přizpůsobuje tomu, jaký projekt plánujete a jaké konkrétní kroky váš projekt vyžaduje

Pokud se jedná o neziskový sektor a dobročinný projekt, tak ano. Rád pomůžu. Jinak ne. Pokud jste na začátku podnikání a nemáte dostatečnou rezervu na tvorbu webu, počkejte si, až ji budete mít. Pomůže to vám i mě.

Pokud je někdo nespokojený s mými službami, snažím se to napravit. Jsou však situace, kdy již není možné spolupracovat a je lepší, když se domluvíme na ukončení spolupráce a vrácení poměrné částky ze zaplacené zálohy. Jednám férově a bez zbytečného odkladu protože chápu, že takový stav ani pro vás není jednoduchý.

Nástrojů i služeb je mnoho a asi není na místě je všechny vyjmenovávat. Mezi ty ale nejpoužívanější je ManageWP – servis WordPress webu, Figma – návrh a wireframing webu, WordPress a šablona Kadence – realizace webů.

Do jisté míry ano (ve smyslu struktury obsahu), ale nejsem specialista na přístupnost. Pokud máte požadavek na to, aby váš web byl plně v souladu s pravidly přístupnosti, dejte mi vědět při naší komunikaci, kontaktuji kolegy, kteří se k projektu připojí a přístupnost zajistí.

Ano, jsou. Správné zobrazení struktury obsahu na mobilních zařízeních, jako je tablet a telefon jje dnes již standard, který nelze opomíjet. Responsivitu si můžete vyzkoušet právě na mém webu, který si právě prohlížíte.

Nenašli jste správnou otázku/odpověď? Napište mi ji do e-mailu.

Např: Miroslav Bartík
Např: má wordpresas nějaké nevýhody?
GDPR*
Bez souhlasu se zásadami zpracování osobních údajů nelze formulář odeslat