Tvorba webu není zase tak jednoduchá, jak by se mohla zdát. A to i přesto, že jsou dnes tolik populární no-code platformy nebo nástroje, které samotnou realizaci hodně usnadňují a není nutné znát programovací jazyky. Klíčovou věcí v celém procesu se tak stává spíš ta teoretická část, to znamená myšlenka, výzkum, stanovení cílů atd. Na tuto část by měl pomýšlet každý, kdo chce svůj web udělat poctivě a očekává od něj měřitelné výsledky, ať už finanční, nebo reputační.

miroslavbartik.cz - Tvořím výdělečné a udržitelné WordPress weby - Tvorba webu - ještě než začnete

Většina zákazníků, které během své praxe potkávám absolutně netuší, jak by měli na web nahlížet a do jisté míry je to i dobře. Jsou to specialisté ve svých oborech, ať už tesaři (jednotlivci) nebo stavební firmy a na rovinu, já bych se také nepouštěl do stavby domu, protože tomu jednoduše nerozumím.

Dnešní standard

Aby však měli přehled o tom, co najmutá agentura nebo jednotlivci dělají/potřebují při tvorbě jejich webu, měli by se i oni začít vzdělávat. Nemusí se stát experty na UX/UI nebo SEO, ale určitě by měli vědět, co tyto pojmy znamenají v kontextu budoucího webu a proč by se tím měli zabývat.

A pro nás, seriozní a spolehlivé tvůrce webů není nic lepšího, než vzdělaný klient, který ví, že stanovení měřitelných cílů, manuál značky a rentabilní rozpočet nejsou jen pojmy z knih, ale základ svižné a spolehlivé spolupráce, která oboustranně splní očekávání.

Praxe však bývá výrazně jiná…

Tvorba webu – Příklady z praxe

1. situace

Klient:

“Dobrý den, pane Bartíku, máme vytvořený design ve Figmě a potřebovali bychom jej přenést na WordPress. Celý návrh nás stál 40 000 Kč a potřebovali bychom se vejít do limitu 50 000 Kč. Jakou máte prosím hodinovku a časové kapacity?”

Moje odpověď:

”Dobrý den, k tomu, abychom mohli na vašem projektu začít spolupracovat, bych potřeboval mnohem víc informací, než jste napsal. Třeba: Dělali jste průzkumy? Hloubkové rozhovory? Rešerže konkurence ve vašem oboru? Ptali jste se zaměstnanců a sami sebe, jak návrh vnímáte?”

2. situace

Klient:

“Dobrý den, pane Bartíku. Všiml jsem si na sociálních sítích vašich komentářů a zdá se mi, že jste rozumně uvažující člověk. Plánujeme nyní firemní web, který bychom chtěli postavit na WordPressu. Akorát máme těsně před sezónou a potřebovali bychom ho do dvou týdnů spustit, Stihneme to?”

Moje odpověď

“Dobrý den, ne nestihnete. I kdybyste měli armádu designérů, programátorů a grafiků a skvělého projekťáka, je důležité web po spuštění nejen měřit a testovat, ale i dál rozvíjet. A pokud jste těsně před sezónou, tím spíš to není dobré. Při testování můžou být odhaleny chyby, které není dobré ladit při prodeji v sezoně.“

Pokud je něco špatně, co?

V první situaci je špatně, že wireframe nebo přímo grafický návrh je vytvořen bez jakýchkoliv průzkum cílové skupiny, bez rešerší, hloubkových rozhovorů atd. Tedy na základě dojmů a pocitů, které se vůbec nemusí shodovat s potřebami klientů. Říká se tomu dojmologie. Projeví se v době, kdy se web spustí a klient se ptá (sám sebe nebo odpovědných lidí),

Druhý příklad se mi taky děje docela často. Poukazuje na chybu plánování a následné realizace. Firmu v takovém případě žene kupředu obava z nedostatku financí v blížící-se sezoně než snaha poskytnou svým klientům kvalitně promyšlený web, který řeší jejich potřeby.

Aby se situace změnila a klienti nepoptávali zbytečně služby, které nepotřebují a nepřivádějí jim výsledky, rozhodl jsem se právě pro vás, mé budoucí klienty sepsat sérii příspěvků, které si dávají za cíl vás informovat, vzdělávat nebo poučit. Nazývejte to jak potřebujete. Vždy záleží na vás, jak to pojmete.

Mým cílem je podat vám alespoň z části objektivní informace o tom, jak se weby plánují, realizují a rozvíjejí. Každá fáze v životním cyklu tvorby webu je důležitá a obsahuje další úkoly, které jsou nezbytné. Jejich vynechání může způsobit pozdější potíže, kterým se chcete určitě vyhnout (třeba nedostatek zájmu o službu/produkt)

Ještě dodám, že nemám moudrost na všechno, proto berte následující příspěvky jako doporučení, ne dogma, kterého se musíte nutně držet. Nakonec, váš bussines je váš a rozhodujete o něm stále vy. S vlastními investicemi (času i peněz) a vlastní odpovědností za výsledky.

Potřebujete poradit s plánováním, realizací nebo rozvojem vlastního projektu? Jste na pochybách, zda je zvolený postup správný? Pojďme to probrat nad dobrým obědem nebo kávou – napište mi.

Témata, kterým se chci věnovat

A tady je seznam článků, které do této série patří:

  • Tvorba webu – plán a jeho fáze
  • Tvorba webu – termíny, rozpočty a komunikace
  • Tvorba webu – spolupráce lidí a jejich kompetence
  • Tvorba webu – technologie a nástroje
  • Tvorba webu – jdeme do akce
  • Tvorba webů – měření a vyhodnocování
  • Tvorba webu – rozvoj projektu

Pokud vás tedy témata zaujala a nechcete si nechat uniknout ani jedno z nich, přihlaste se k newsletteru. Je zdarma, bez reklam a s možností kdykoliv se odhlásit.

Současný boom tvůrců webů je dlouhodobě přesycen nabídkami návrhů zdarma a levnými weby za pár kaček. Vyskakuje to na mě denně, ať už na sociálních sítích, nebo v reklamních kampaních na tématických blozích, které pravidelně čtu.

Pravidelně se ptám sám sebe, zda je to jen marketingová kampaň pro přilákání klientů, nebo realita rychlokvašených webů, ze kterých vznikne další statický web pro mrzutého šéfa. Čest poctivým vyjímám, které umí máknout.

Takže s chutí do toho. Vzdělávat se musíme všichni, ne jen specialisté, kteří se podílejí na tvorbě webů.